Ahol a szél zúg és a nap nevet

Bolyongások térben és időben

Friss topikok

  • meridián: Kalandos úton a híres drinai hídhoz. (2012.01.19. 15:05) Mokra Gora
  • meridián: Tárnák mélyén szörnyek, gnómok és "bányarém" is. (2012.01.16. 17:06) Wieliczka
  • meridián: Legészakibb török vár, bús legendája. (2011.12.18. 12:59) Fülek
  • meridián: Fata szomorú és végzetes napja. (2011.12.05. 07:37) Visegrad
  • meridián: Minden változik - az élet véges - csak a híd örök, s alatta a gyors vizű folyó. (2011.12.05. 07:27) Visegrad

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

2011.09.20. 22:35 Álompille (törölt)

Berlin/Reichstag

Talán erre vágytam a legjobban Berlinbe utazásom előtt. Nagyon vágytam rá, hogy a földi halandók számára is látható csodát meg láthassam én is. Szerettem volna az ultramodern üvegkupola spirális rámpáján felgyalogolni a csúcsra, hogy onnan föntről, ötven méter magasból lássam a várost. Lehet, hogy nem számítok a földi halandók sorába?

Nagyon elkerülte a figyelmemet, vagyis eszembe se jutott utazás előtt a Reichstag hivatalos honlapját megnézni. Kár érte. Ugyanis a földi halandók nem úgy juthatnak oda fel, hogy beállnak egy sorba, megveszik a belépőjegyüket, és felsétálnak. A földi halandóknak előre meg kell tekinteni a hivatalos honlapot, regisztrálnia kell magukat, és négy nappal a látogatás előtt időpontot választani a látogatáshoz. Na, most ez ellen semmi kifogásom nem lenne, ha  a németek precizitását tudomásul veszem. Rendben, jelentkezzen be egy átlagos földi halandó négy nappal előre, menjen oda pontban a kijelölt időben, és várakozás, sorban állás nélkül nézze meg a kupolát, és a kuplából az üléstermet. De én, mint nem átlagos földi halandó, aki azt sem tudtam még négy nappal azelőtt szinte, hogy Berlinben leszek, miért nem állhattam sorba, vehettem jegyet, és sétálhattam a rámpán akkor, amikor arra vetett az utam? Gondoltam, akkor ott a szállodában neten elintézem. De a berlini programtervezetünk alapján, már nem esett útba sem a Reichstag épülete.

Maga az épület lenyűgöző látvány volt. Már csak azért is, mert „palánk”, fal nélkül ott állt előttem. Tíz év alatt épült fel az egységesített Németország szimbólumaként. Az építkezés költségeit a franciák által fizetett hadisarcból fedezték. Az első világháború után kapta a híressé vált feliratát: „Dem Deutschen Volke”(A német népnek). 1918-ban itt kiáltották ki a köztársaságot. 1933-ban egy máig tisztázatlan gyújtogatás során provokatívan felgyújtották, az épület kupolája porig égett. A gyújtogatással a nácik a kommunistákat gyanúsították meg, hogy hadat üzenhessenek nekik, és kiépítsék a totális diktatúrát. A világháború kitörése miatt az épület helyreálltásának az ötlete sem merült fel. A Reichstag szimbólumává vált a német hatalomnak az egész világon. A Vörös Hadsereg számára is az jelentette a győzelmük jelképét, hogy homlokzatára kitűzhették a vörös zászlót. 1990-ben első alkalommal itt ülésezett az újraegyesített Németország parlamentje. 1995-ben kezdték a felújítási munkálatokat, 1999-ben adták át eredeti szépségében.

A mai német parlamentet Bundestag-ként nevezik, így határolódva el elődjétől. A Reichstag a Német-római Birodalom, és a nácizmus alatt Németország törvényhozó szerve és épülete volt. Ma a "Reichstag" jelenti magát az épületet, a "Bundestag" pedig Németország törvényhozó testületét.

 

 

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://rtzu.blog.hu/api/trackback/id/tr93242240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása